toveifaggorna.blogg.se

Hej. Jag heter Tove. Det här är min blogg.

Böcker och tygkassar

Publicerad 2014-05-09 20:12:00 i Allmänt,

 
Idag gick jag och handlade. Det är ju inget ovanligt i sig men idag kom jag faktiskt ihåg att ta med mig en kasse att stoppa sakerna i, och det är tyvärr löjligt ovanligt.
 
Alla tygkassar jag äger har något med böcker att göra. Jag har en röd och en blå från en tysk bokbutik där det står "Ich lese!" (jag läser) på ena sidan och "Ich auch!" (jag också) på andra. Jag har en från Lunds bibliotek och jag har en från Oslo där det står "Jeg kan ikke leve uten bøker". Jag älskar den. Kajsa har en likadan. I alla fall som jag stod där och plockade ut mina saker ur min bokkasse kom jag att tänka på hur bra böcker är, och så tänkte jag - man borde ju skriva en dikt! Så det gjorde jag. Här kommer den, min bokdikt, ihopsvängd över en kaffe på balkongen.
 
Vad vore livet utan böcker?
 
Utan böcker, vore livet ganska torrt
Utan böcker skulle inte något hålla något mått
En solig stund i parken med en bok i handen, 
mer paradis på det än glass på Mallorca-stranden
Och vad gör man en regnig dag?
En bra bok och varm choklad!
Och om ditt liv just känns nött och tråkigt,
lev en annans, så känns det inte så pjåkigt!
Om du känner dig nojjig, 
läs en bok som är skojjig!
Det finns mycket man kan läsa om.
Plocka upp en bok bara, sätt igång!
 
 
 
Din tur!

Kommentarer

Postat av: artemilia

Publicerad 2014-05-10 18:09:56

<3!

Postat av: b.

Publicerad 2014-05-10 21:12:11

Tove - vilken poet! Det finns massor med dolda talanger inom dig. Love you!

Postat av: kajsa

Publicerad 2014-05-11 15:38:30

fint!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Tove. Jag är enochsextiotvå lång och pluggar till ingenjör/arkitekt i Göteborg. Jag gillar det kravlösa umgänget bäst, dricker kaffe närhelst gott sådant finns, går lika gärna runt i läppstift och klackar som i hoodie och mössa. Superfeminist, antirasist och normkritisk efter bästa förmåga. Älskar att pyssla, pussla, snickra, inreda och diverse annat kreativt. Harry Potter är min eviga bakgrundsmusik och fuldans min medicin. Det här är min blogg. Läs gärna!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela